2011/01/22

Väldigt många bussresor

Eftersom vi faktiskt var i Spanien, Fuengirola, i nästan 1 år så är det antagligen inte så konstigt att man väldigt ofta tänker tillbaka.. Det jag oftast tänker på är alla resor som vi gjorde med framförallt skolan. Den längsta och enda ”resan” jag gjort med min nuvarande skola hittills är till Göteborgs Operan, därför känns det som vi gjorde hur mycket som helst om man kollar tillbaka på bilder och så. Tänkte iallafall sammanfatta alla de resor vi gjorde tsm med skolan nere i Fuengirola, både för er och för min skull. (glömmer imprensiv allt jag inte har nerskrivet eller på bild). Så vi börjar med första resan till sista.

Tarifa
Jag kommer inte ihåg exakta datumet men tror att det var några veckor efter att vi hade börjat, alltså någon gång i slutet av September som vi gjorde första resan, med buss. Denna resan var nog bland dem roligaste å typ nervösaste för då hade man precis träffat och lärt känna flera så då var det bra med en liten trip. Vi åkte iallfall till Tarifa, vilket jag har för mig (minnet….) låg vid Spaniens sydspets och två olika hav möttes utanför land (=vääääldigt blåsigt och stora vågor). Härifrån såg vi även en helt annan kontinent, Afrika, vilket kändes lite coolt. Först var vi runt och kollade i den lilla staden, den hade jättemysiga smågator och affärer där jag och Lena hittade två likadana armband som vi ångrade i ungefär ett halvår efter att vi inte köpte. Nu har jag kommit över det iaf, haha. Efter stads rundan så åkte de flesta från skolan ut med en rättså stor båt, på delfin jakt! Och delfiner fick vi se, men även väldigt många sjösjuka haha stackarna.


Ronda
Nästa resa kommer jag inte alls ihåg när, om det var på hösten eller lovet. Men jag har för mig att det var på hösten, så vi låssas det. Denna gången åkte vi till Ronda, en gammal gammal stad vars gräns låg precis vid ett stup många många meter ner och med en lång utsikt över landskapet. Denna resan var nog mest ”historisk” eller vad man ska kalla det, vi kollade in lite historiska gubbar och gick säkert in i en och annan kyrka. Jo! I Spaniens (?) äldsta tjurfäktningsarena var vi inne i också, ser så fint ut med den blåa himlen och arenan men egentligen är det ju lite hemskt. Kul att se den var det iallafall!


Madrid
Därefter åkte vi iväg på en väldigt lång men skön bussresa till MADRID, La Capital! Känns grymt kul nu i efterhand att man varit där så man har något hum om staden som ändå är rätt känd. Vi bodde på ett Hostal med skolan, vad jag minns så var frukosten väldigt speciell och rummet sjukt kalla på natten. Vi blev även bestulna en del pengar av antagligen städerskan men stället låg MITT I GRÖTEN så egentligen var det ganska värt det. Eftersom värdfamiljens mat kunde vara lite sisådär ibland så kändes det som att man var helt utsvulten när man kom dit, drf passade det väldigt bra med buffé som skolan tog med oss på första kvällen. Vi åt SJUUUKT MYCKET, så himla gott i magen låg det och man hade ätit på mer än 1 talrik när man vart klar. I Madrid så åkte vi sedan runt med en buss för att kolla in lite kulturella saker, den enda saken vilket säkert är det minst kulturella som jag kommer ihåg, var att vi såg Real Madrids hemmaarena och Nora kollade ivrigt efter om hon skulle få syn på Ronaldo där utanför, det gjorde hon dock inte :( Men vi gick inte bara in på museer kyrkor osv. utan shoppade även en del, inte lika mycket som vi hade förväntat oss men vi kom ändå hem med en del fina grejer. Sen var det flera timmars bussresa hem igen, alla utflykter var endagars men i Madrid stannade vi en helg vilket behövdes! Måste tillägga att jag äääääälskar bussresor på flera timmar, inte om man sitter ensam men som här, med kompisar så tycker jag det är kul och mysig!


Cordova
En annan gång, efter jul om jag har rätt. Så var vi i Cordova, också en gammal stad där ett folkslag jag inte minns namnet på haft en stor imprägel och satt spår på framförallt arkitekturen. Här var vi inte länge, minns att vi var inne i en stor kyrka men inte mycket mer..


Malaga
Sen var vi också i Malaga, ungefär en halvtimma från Fuengirola. Vi var inte riktigt I Malaga utan egentligen en bit utanför på en liten ort, där var det en spansk teater som vi skulle gå på. Minns att teatern var knäpp och jag inte förstod mycket haha. Vi åkte även tillbaka till Malaga en annan gång för att gå på Picasso Museet, han bodde ju ett tag i Malaga, tror tom att han var född där vilket var lite coolt. Dock var inte hans teckningar såå imponerade som man tänker det, men duktig kille var det ändå! ;)


Granada
Granada hann vi också med! Denna staden kommer jag verkligen ihåg, även om jag nu såg att jag inte har några som helst bilder därifrån. Vill verkligen åka tillbaka hit, förhoppningsvis för att studera då Granada tydligen är en universitets stad. Går inte riktigt att förklara med staden var verkligen en perfekt blandning mellan en mysig och charmig liten by och en stor stad med massor av människor. Jag blev typ kär, haha.

Orienterings ställe
En annan utflykt, som egentligen hörde till Idrotten var till ett liiite grönare och skogsbevuxnare ställe. Vi orienterade där mellan typ buskar haha, väldigt svårt att hitta tät skog i sydspanien ska jag säger er, därför blev det såhär vilket inte gjorde mig något. Men det var inte jobbigt utan mest kul, utflykter gillar vi!


Nerja
Sista resan åkte vi till Nerja, å tur det för det här stället var nog de finaste stället vi var på! Kändes som man kom till ett heeeelt annat land, tänk lite Grekland med vita klippor, lång vid strand och blått hav. Nej men det var verkligen så himla fint, vi var inne i någon grotta där också för att kolla in typ kristaller (?) i taket. Hade en hel del tid för oss själva så vi la oss på stranden och badade i det sköna vattnet! 


Aquapark
Vet inte om man ska kalla det resa men iaf utflykt. Kanske 2 dagar innan skolavslutningen så var vi på en vattenpark med skolan, har blivit sjukt feg med sånna grejer så vågade inte åka allt men det var kul det vi åkte iallfall!


Jag tycker det känns så konstigt att vi gjorde alla dessa grejer, de flesta betalade tom. skolan för. Är i alla fall så himla glad för det och tycker det är hur bra som helst, fattar att inte alla skolor har råd till detta (tex Hvitfeltdska som är en så stor skola) men man borde iallafall kunna anstränga sig och hitta på lite mer saker tillsammans med skolan och klassen. Det som jag tycker känns knäppt är att detta inte ens är alla resor vi gjorde, utan jag åkte ju bland annat iväg med min värdfamilj till ställen, tex Sevilla men även till Afrika med kompisar. Måste tillägga att för nästan varje bussresa vi gjorde så skicka skolan med varsin matsäck med oftast 1 baguette, yoghurt och juice. Känns som man gick på grundskolan eller dagis igen men det var egentligen lite gulligt om man tänker på det!

1 kommentar:

Anonym sa...

CordoBBBBBBBBBa!!!!!!!!!!

INTE cordoVVVVaaa!!!! Bajskorv

du lär dig inte kött