2011/01/14

En väldigt väldigt bra bok


Som den boknörd jag är (inte alls haha) så måste jag rekommendera den bästa bok jag läst i mitt 18åriga liv , deni! Huuuuuuuuuur bra som helst är den, har drygt 10 sidor kvar men är sådär att jag inte vill läsa klart den. Tusen strålande solar heter den iallfall, å namnet, ja låter väll inte såå kul kanske. Kopierade lite recensioner så ja gör lite mer rättvisa än vad den får om jag förklarar:

Tusen strålande solar utspelar sig i Afghanistan (precis som Flyga Drake). Man får följa två kvinnor, Mariam och Laila. Mariam växer upp fattigt och utstött och när hennes mamma dör då hon är 15 år blir hon tvingad att gifta sig med en 30 år äldre man. Mariams liv är en tragisk historia, hon känner sig ensam och oälskad.

Det blir inte direkt bättre när hennes man, efter nästan 20 års äktenskap vill skaffa sig en till fru. Den yngre och väldigt attraktiva Laila. Detta får Mariam att känna sig ännu mer ensam och utstött, speciellt när Laila kan ge deras make nåt Mariam inte kunnat... ett barn...

Ödet, krig och förlust för Mariam och Laila samman, två generationers kvinnor med olika syn på kärlek och familj. Bortgifta med samma man. Och medan de uthärdar det ständigt upptrappade våldet omkring dem, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de allt närmare varandra. De blir som systrar, som mamma och dotter för varandra, och deras starka vänskap kommer till sist att förändra inte bara deras liv, utan även den kommande generationens liv.



SKITBRA är den!!

Inga kommentarer: